Bil 86/2011 Terakhir: 2011

Assalamualikum.
Salam Sejahtera.

Tepat 12 malam, malam ini maka berakhirlah 2011 yang akan diganti oleh 2012.  Sejak selepas Isyak tadi, sudah mula kedengaran bunyi letupan mercun, walaupun jarak kekerapannya agak jauh. Yang pasti malam menjelang tahun baharu akan disertai pelbagai acara yang lebih kepada hiburan semata. Bahkan ada ditayangkan siaran langsung di TV.

Sisa-sisa 2011 juga banyak diisi dengan peristiwa sedih, terutama bagi mereka yang terlibat dengan banjir, baik kilat atau tak kilat. Dan kami sekeluarga amat bertuah, perjalanan balik dari bandaraya Kuching pada sebelah siangnya tanpa gangguan walaupun perjalanan agak perlahan kerana banyak lori-lori besar bergerak selepas krismas. Ini kerana pada sebelah malamnya berlaku tanah runtuh di antara Serian dan Sri Aman, sekaligus mengganggu perjalanan pengguna jalanraya/lebuhraya ini. Puncanya sudah tentulah kerana hujan lebat tanpa henti semenjak hari krismas.

Selamat Tahun Baharu 2012 dari saya kepada semua rakan bloggers. Semoga 2012 ini membawa lebih banyuak nikmat dan makna buat kita semua.

Sekian.
P@P

Bil 85/2011 Telah Selamat Kembali

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Alhamdulillah saya dan rombongan telah selamat kembali ke tanah air pada 27 November 2011. Penerbangan tertangguh hampir 24 jam.  Penerbangan dari Jeddah selama 9 jam telah mendarat di LTA Kuching pada 6 petang.

InsyaAllah selepas ini saya akan berkongsi pengalaman di 'alam maya' untuk iktibar bersama. Setakat hari ini keadaan kesihatan masih belum kembali normal. Masih lagi deman dan batuk. Dan keadaan yang sejuk dengan hujan yang hanya berhenti sekejap-sekejap sejak semalam, agak tidak menyelesakan. Dan di TV malam tadi sempat juga melihat keadaan banjir kilat di Kajang. Semoga mereka yang terlibat dapat bersabar dan bersemangat tinggi.

Sekian. Salam Ceria.
P@P

Bil 84/2011 Pehin Sri

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Admin P@P

Bil 83/2011 Aroma

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.
Admin P@P

Bil 82/2011 Anak Bongsu

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Sebaik sahaja 'abah' dan 'mama'nya menjemputnya di 'nurseri' petang 19 September yang lepas, si kecil ini amat girang sekali. Sambil menghulurkan 'jemputan' dari pihak TASKI dan Nurseri untuk menghadiri 'Ramah Tamah Aidil Fitri' pada 24 September, mulutnya tak henti-henti bercerita dengan girang gembira dan tak sabar-sabar untuk menghadiri majlis tersebut.

Abah, Mama, Makcik cakap bawa kuih dan air minuman untuk Hari Raya.
Abah, Mama, bila lagi Hari Raya kat nurseri?
Abah, Mama, malam inikah Hari Raya kat nurseri?

Begitulah soalan yang  diajukan setiap hari, selain bertanya; hari ini hari apa abah, mama?

Saat dan ketika yang ditunggu tiba jua akhirnya. Sebaik keluar dari kereta, bayangan si anak kecil ini sudah hilang dari pandangan. Berlari menerpa ke arah kawan-kawannya dan 'hilang' dalam kesesakan tetamu. Begitu gembiranya si anak kecil ini. Hidupnya dipenuhi keseronokan, dan sentiasa mencari ruang untuk bergembira dan berseronok. 

Ada ketikanya apabila abah dan mamanya tidak dapat menunaikan permintaannya, wajahnya akan bertukar muram dan sugul. Pada sang anak, apa sahaja yang diinginkan pasti akan dipenuhi. Kalau tidak, maka bermulalah episod rajuknya. Dan di sinilah peranan kakak-kakak dan abangnya, memujuk dan menceriakan sang adik. Dan pandailah sang kakak dan sang abangnya menabur janji yang selalunya hanya manis di mulut sahaja. 

Ya Allah, moga anak-anak ini sihat sejahtera, beroleh kejayaan dunia dan akhirat. Amin.

Bil 81/2011 Menteri Pelajaran

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.


Bil 80/2011 Pencapaian DiUtamakan

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.


Rupa-rupanya masih ada lagi pengurus sekolah (Guru Besar) yang lebih mementingkan keputusan keseluruhan/prestasi sekolah daripada murid-muridnya. Demi untuk mengekalkan prestasi keseluruhan yang 'baik' maka tiga pelajar ini telah di'kuarantin' dan di'kunci' dalam bilik khas sementara rakan-rakan mereka yang lain menduduki peperiksaan UPSR minggu ini tadi. Alasan yang 'amat kukuh' yang diberikan ialah kerana murid-murid ini amat lemah dan tidak mungkin dapat lulus dalam UPSR.

Persoalan di sini ialah apakah yang guru-guru telah lakukan untuk membantu murid-murid yang lemah ini. Adakah 'kelemahan' mereka hanya diketahui menjelang UPSR? Memang saya akui kebanyakan murid yang bersekolah adalah kerana mereka tidak pandai, dan ibubapa inginkan mereka jadi pandai. Inilah tugas guru. Kalau semua insan dilahirkan pandai dan secara 'otomatik' menjadi pandai seiring tumbesaran mereka, maka tidak perlu ada profesion keguruan dan tidak perlu ada sekolah.

Saya teringat apa yang berlaku kepada anak ke dua saya semasa di tahun 3, beberapa tahun yang lalu. Anak kecil ini menangis balik ke rumah dan apabila ditanya maka jawapannya dia dimarahi guru kerana jawapan yang salah dalam 'kerja rumah' yang diberikan. Dan yang lebih menyedihkan dia dimarahi dan dilontarkan dengan perkataan BODOH. Lebih menyedihkan apabila saya sebagai bapa juga dikaitkan sama. "Anak .... (pekerjaan bapa) BODOH". Bukan saya mempercayai kata-kata sang anak 100% tanpa syak. Tapi ditanya banyak kali, itulah yang dijawabnya. Wajarkah seorang guru 'menggelarkan' pelajarnya sebagai BODOH?  Kalau ya pun, pelajar ini bodoh, tapi  dia masih boleh dibentuk, itulah tugas guru.

Teringat juga peribahasa yang menyebut 'seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit' dan 'kerana nila setitik, rosak susu sebelanga'. Sebenarnya ramai lagi guru-guru di luar sana yang memberi komitmen yang terbaik dan tertinggi dalam membentuk pelajar kita. Tahniah Cikgu. Rakan-rakan kita yang 'bermasalah' ini hanya dua tiga orang sahaja, tapi masyarakat akan melihat kepada yang dua tiga orang ini sebagai 'kayu ukur'.

Sama-sama memartabatkan profesion keguruan. TQ

Bil 79/2011 Kelapa Nan Hilang

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.


Awal Ramadhan yang lalu sang anak mencadangkan kepada saya untuk memetik buah kelapa muda di luar pagar. Untuk berbuka puasa, begitu anjurnya. Pada dasarnya, pokok kelapa setinggi 4 kaki itu adalah kepunyaan saya sekeluarga kerana saya yang menanamnya. Tapi lokasinya di luar pagar,  di tanah ‘reserve’ jalan kerajaan. Oleh kerana kelapa itu belum cukup ‘remaja’ dan belum ber’isi’, maka saya sabarkan sang anak dan berjanji akan memetiknya dalam masa seminggu lagi.

Nak dijadikan cerita, seminggu kemudian, tandan buah kelapa tersebut masih ‘gah’ dipergantungannya pada ‘sebelah’ pagi. Tiba masa untuk memetik kelapa bersama anak pada sebelah petang, rupa-rupanya ia sudah ‘hilang’. “Itulah abah, abang suruh petik cepat, abah lengah-lengahkan. Sekarang dah hilang!”

Itu kisah setandan kelapa yang menghadap jalanraya. Ada satu tandan lagi yang mengadap rumah saya, dan ia masih ‘belum cukup umur’. Agaknya inilah setandan kelapa yang akan menjadi rezeki kami sekeluarga, bisik hati saya. Ada 5 biji kelapa yang cukup ‘sihat’ dan ‘comel’.  Minggu berikutnya, apabila kami balik dari rumah ‘nenek belah mama’, dan sudah berangan-angan berbuka puasa dengan air kelapa ditanam sendiri, keajaiban yang sama berulang kembali. Tandan kelapa itu juga telah ‘hilang’. Nampaknya sekali lagi saya kena tunaikan hajat sang anak dengan air kelapa dari  bazar ramadhan.






KHASIAT KELAPA [http://www.angelfire.com/ar2/aqifhaikal/kelapa.htm]

Bil 78/2011 Lagi Maut di Syawal

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Pagi ini ada dihebah dalam berita bahawa kemalangan maut membabitkan perjalanan musim raya tahun ini meningkat berbanding tahun lepas. Satu indikator bahawa Ops Sikap tidak mendapat kerjasama yang baik dalam kalangan pemandu kenderaan. Sikap dikatakan sebagai salah satu faktor utama. Nak cepat balik. Nak cepat sampai ke destinasi. Nak memastikan kelajuan kenderaan dikerah sehingga ke maksimum. Semuanya ini adalah andaian semata-mata.

Sebagai umat Islam kita percaya ajal maut adalah ketentuan Ilahi. Tapi kita juga hendaklah memastikan keselamatan nyawa dan berusaha agar tidak mati dalam keadaan yang pilu dan menyayat hati. Jaga keselamatan kita sendiri, jaga juga keselamatan pengguna lain.

Takziah juga diucapkan kepada Encik Khusaini Sulong yang maut dalam kejadian pertembungan dua pacuan empat roda dalam perjalanan ke Bintulu pagi semalam. Beliau adalah pemandu yang membawa dua orang pegawai dari Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Negara di Jabatan Perdana Menteri, yang mengiringi konvoi dua buah kenderaan dari Jabatan Pelajaran Negeri dalam perjalanan menghantar dokumen Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) ke Bintulu.


Beliau memandu Nissan Xtrail dan kenderaan yang 'gagal dikawal' dan masuk ke laluan beliau ialah Toyota Hilux. Saya sendiri dalam beberapa tahun kebelakangan ini juga sering melihat Toyota Hilux yang terlibat kemalangan, sama ada melibatkan kenderaan lain atau kemalangan sendiri. Bahkan dalam perjalan balik dari kampung baru-baru ini, saya juga terserempak dengan Hilux yang 'terlantar' di seberang longkang. Rakan-rakan mengaitkan Hilux dengan ketidakstabilannya kerana bahagian belakangnya yang ringan jika tanpa muatan, terutama apabila melalui selekoh.

Peringatan buat kita semua. Berhati-hati ketika memandu. Berdoalah. Berhemahlah. 'Bismillah' sebelum naik kenderaan dan menghidupkan enjin. InsyaAllah akan dipeliharaNya.

Bil 77/2011 Wira Sebenar

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Berita hangat yang disebarkan di TV malam ini berkaitan kematian seorang wartawan Malaysia yang bertugas dengan BERNAMA iaitu Noramfaizul Mohd. Nor. Perdana Menteri dalam 'berita yang baharu diterima' di TV3 menyifatkannya sebagai wira sebenar Malaysia. Al-Fatihah buat Allahyarham dan takziah buat keluarga beliau. Ajal maut di tangan Tuhan. Kita kena redha dan berserah padaNya, mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat.
Sepanjang minggu ini juga kita dihidangkan dengan kisah 'seorang yang cuba menjadi wira baharu' iaitu Mat Sabu yang dipetik oleh akhbar kebangsaan dan semua saluran TV sebagai seorang yang menyokong aliran komunis dan cuba mengubah sejarah. Beliau juga disebut sebagai mengagung dan menyokong bahkan mengiktiraf komunis sebagai pejuang kemerdekaan dalam ceramah beliau di Pulau Pinang pada bulan lepas.

Dalam beberapa blog yang saya baca dan klip di 'you tube' yang saya saksikan, saya tidak dapat mengesan kenyataan dari Mat Sabu yang menyebut dan mengagungkan 'komunis'. Bukanlah bermaksud saya penyokong Mat Sabu, sekadar berfikir sejenak berkaitan kekeruhan yang berlaku dalam negara kita sempena kemerdekaan ke 54, yang mana ramai juga yang pening dengan keadaan yang berlaku di Aidil Fitri yang mulia ini.

Salam Merdeka buat rakyat Malaysia.
Merdeka Zahir Batin.


Bil 76/2011 Sikap dan Kebiasaan

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Kalau nampak anak bulan, maka umat Islam akan merayakan Aidil Fitri esok. Kalau tak nampak pun, jika kiraan hisabnya mencukupi, maka esok tetap raya. Graf jumlah jamaah untuk solat tarawikh malam tadi ada sedikit peningkatan, sebagai tanda mencari barakah terakhir Ramadhan masih diteruskan.

Dalam pemanduan 'balik kampung' dua hari lepas, saya nak kongsikan tentang sikap pemandu kita. Sebenarnya tak kira sama ada musim perayaan atau ketika 'tiada musim', sikap pemandu tidak jauh bezanya. Bagi yang 'bawa' kereta besar dan canggih serta laju, takkan nak bawa hanya 80 kmj. Kalau nak bawa 80 kmj, elok bawa 'kancil' sahaja. Dan saya secara peribadi sebenarnya tidak yakin bahawa dengan mengurangkan had laju di musim perayaan ini akan mengurangkan kejadian 'yang tidak diingini' dari berlaku. Kerana yang paling utama ialah sikap dan tanggungjawab. Walau di tambah kelajuan sekalipun, kalau sikap yang baik dan berhati-hati serta bertimbang rasa diamalkan, insyaAllah semuanya akan selamat.

Perjalanan 'balik kampung' saya dan pengguna jalanraya yang lain sedikit  terganggu dengan sikap beberapa pemandu yang memandu dengan 'cukup berhati-hati'.  Bayang anda terpaksa mengekori sebuah kereta yang 'sihat wal-afiat' dengan kelajuan di bawah 60 kmj di jalan yang lurus dan anda tiada peluang untuk 'memotong' kerana ada kenderaan dari hadapan. Bahkan sesekali ada peluang dan kereta tersebut pula dipandu dengan begitu cermat dengan roda kanan berada 'betul-betul' di atas garisan tengan jalan...

Selain dari kereta yang terlalu cermat, ada juga kereta yang mengharapkan 'kita menjaga' keselamatan mereka dengan memotong sesuka hati, tak kira di selekoh atau ada kenderaan dari arah bertentangan. Kalau nak kira 'nak cepat', semua orang nak cepat, tapi kenalah berhati-hati dan bertimbang rasa.

Perjalanan juga terganggu apabila dengan tiba-tiba ada sampah 'jatuh' dari kereta di hadapan. Lebih menyakitkan hati apabila pontong rokok juga 'jatuh' dari tingkap dan melantun di jalanraya. Sudah tentu pemandunya bukan muslim, atau juga muslim yang 'tidak larat' berpuasa. Dengan berat hati perjalanan diteruskan tanpa 'membrek' kerana bimbang di'sodok' dari belakang. Bimbang juga kerana 'takut' pontong rokok yang masih 'hidup' itu melantun dan melekat di bawah bonet dan akan mendatangkan 'kesusahan'.

Perjalan balik saya dan keluarga juga di'hidangkan' dengan 'kejadian depan mata' apabila sebuah lori 10 tayar cuba memotong sebuah lori lain lain dan akhirnya terpaksa 'membrek' dan menghala ke dalam longkang. Kejadian berlaku kurang 100 meter di hadapan. Alhamdulillah hanya lori itu sahaja yang terlibat. Seterusnya kami juga melalui  sebuah 'viva' yang melintang di seberang parit dengan penumpangnya menunggu bantuan ditepi jalan.

Semoga Allah menyelamatkan kita dari kejadian buruk sebegini. PANDU CERMAT JIWA SELAMAT. Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin dari saya sekeluarga.

Bil 75/2011 Berapa Hari Boleh Raya?

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Sejak beberapa hari ini anak bongsu saya sering mengulangi soalan tentang barapa hari dia boleh 'beraya'. Katanya dia mendapat pujian dari cikgu di TASKI kerana dah melaksanakan puasa selama 2 hari. Setengah hari darab empat kali, bersamaan dengan 2 hari. Bila diberitahu boleh 'beraya' dua hari, dia begitu gembira sekali, sebaliknya bila di'sakat' oleh si kakak bahawa puasanya tidak dikira atau tidak sah, dia akan marah dan menangis.

Bukan setakat tanya berapa hari dia boleh beraya, tetapi semua ahli keluarganya ditanya, berapa hari mereka akan beraya nanti. Apa agaknya yang bermain di minda anak kecil ini. Apa yang pasti dia begitu teruja menantikan hari yang 'meriah' ini.

Bagi kita yang dewasa dan memahami tanggungjawab sebagai umat Islam, sudah tentu akan ada rasa pilu dan sedih mengingatkan Ramadhan yang akan berlalu meninggalkan kita dalam beberapa hari sahaja lagi. Dan dalam 10 hari terakhir kita sepatutnya 'berlumba-lumba' untuk mendapatkan yang terbaik dan bermohon agar mendapat LailatulQadr, malam yang lebih baik dari seribu bulan. Subhanallah. Dalam masa yang sama kita tidak ditegah dari membuat persiapan menjelang hari lebaran, asalkan tiada pembaziran atau perbelanjaan ke atas perkara yang tidak diperlukan. Dan dalam masa yang sama janganlah sehingga lalai dengan kewajipan kita beribadah kepada Allah, walaupun hanya solat sunat tarawikh. Apatah lagi solat sunat tarawikh ini hanya ada dalam bulan Ramadhan, dan belum tentu kita akan bersua kembali dengan Ramadhan berikutnya.

Salam Ramadhan dan Salam AidilFitri buat anda semua.
Maaf dipohon terhadap sebarang kesilapan dan tulisan yang menyinggung perasaan.

Bil 74/2011 Ramadhan dan Merdeka

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

  • Selamat berpuasa Ramadhan buat semua umat Islam. Moga puasa kita terpelihara dari sebarang kecacatan, dan "objektif"nya sudah tentulah ganjaran yang sempurna. Sejak Isnin yang lepas, boleh dikatakan setiap pagi hujan turun, mengiringi perjalanan ke tempat kerja. Hujan rahmat, begitu kata-kata sebahagian rakan. Ini kerana sejak awal Ramadhan cuaca amat panas, dari pagi sehingga petang.
  • Sejak dua hari lepas juga telah mula berkumandang lagu-lagu 'raya', walaupun tidaklah begitu kerap. Tetapi ia cukup memberikan 'suasana' kepada hari lebaran yang bakal menjelma kurang dari 2 minggu lagi. Tapi kalau difikirkan semula, masih terlalu awal nak memikirkan tentang hari raya dan lagu raya, kerana baki hari-hari yang tinggal ini perlu digunakan secara 'serius' untuk merebut segala ganjaran yang Allah janjikan.
  • Seawal 4 Ramadhan tahun ini pula kita telah di'kejut'kan dengan berita remaja putus tiga jari kerana mercun. Remaja berusia 19 tahun! Terfikir pula ketika Tahun Baharu Cina, tiada berita berkenaan putus jari dan seumpamanya akibat mercun.
  • Dalam pemanduan pagi ini, saya dapat melihat dan mengenalpasti 3 jalur gemilang 'terkulai' dan cedera parah di jalanraya. Teringat kata-kata Menteri Penerangan dalam radio kelmarin bahawa pada tahun ini kementerian tidak menggalakkan mengibar Jalur Gemilang pada kenderaan, kerana banyak yang tercabut jatuh, dan digilis tayar. Satu penghinaan kepada JG. Kebetulan saya sendiri juga belum mengibar JG pada kereta. Terus dibatalkan. Sememangnya JG untuk kereka tidak berkualiti dari segi benderanya dan pelekatnya walaupun harganya amat murah. Hanya RM1.20 sahaja. Rakan-rakan kata ia 'made in china' agaknya. 
  • Tiga hari lepas, bonus separuh gaji  (sempena AidilFitri?) dah masuk akaun. Baharu separuh gaji, diulang umum dalam radio, tv dan media cetak, berulang kali dan berulang hari. Tak pasal-pasal harga barangan naik. Rakan di Bank Rakyat terima 8 bulan gaji sebagai bonus, senyap saja. Hanya mereka yang tahu dan tak heboh pun.
Semoga terus tabah dan bersemangat meneruskan kerjaya dan kehidupan. Salam Ramadhan.

Bil 73/2011 Cikgu Marah?

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Sedar tak sedar hari ini dah masuk 13 hari Ramadhan. Bilangan jamaah untuk turut bertarawikh juga sudah mulai menunjukkan kekusutan. Malam tadi si-bongsu janji lagi, nak ikut abahnya ke masjid berhampiran untuk sama-sama meriahkan masjid, kerana dia masih lagi 'main-main' ketika solat. Masih lagi di 'tadika'. 

Minggu lepas dia mengadu kepada abahnya: 
Abah, tadi cikgu marahkan Ieesyah.
Kenapa tu?
Cikgu kata Ieesyah main-main masa kat masjid malam tadi.
Ya ke? Cikgu kata apa?
Tak tahu!
Tadi kata cikgu marah, macam mana tahu cikgu marah?
Cikgu cakap tak boleh main-main dan lari dalam masjid.
Ieesyah nampak cikgu ke?
Tak nampak. Mungkin cikgu nampak Ieesyah.
Cikgu marah macam mana?
Cikgu pegang kepala Ieesyah.
Cikgu ketuk kepala ke?
Cikgu gosok kepala Ieesyah.
Itu bukan marah. Itu tandanya cikgu suka Ieesyah pergi masjid. Cikgu banggalah tu.
Tapi cikgu kata Ieesyah bising.
Lain kali kalau ikut abah ke masjid, Ieesyah jangan buat bising.
Tapi Ieesyah ikut kawan...

Itu antara dialog antara abah dan si-bongsu. 
Tarawikh malam pertama pun kakaknya dan 'komplen' yang si-bongsu ni tak boleh dikawal dan tak boleh duduk diam. Berjalan dan berlari ke sana sini. Tapi tak adalah mengganggu kakaknya secara langsung.

Pada saya keriuhan dan 'keceriaan' kanak-kanak yang mengiringi ibubapa ke masjid merupakan perkara biasa, dan bukanlah isu besar. Apa yang penting ialah kesediaan mereka untuk turut serta dan ini insyaAllah dapat 'menjinakkan' hati mereka untuk mendekati masjid. Walaubagaimanapun, ibubapa kenalah sentiasa nasihati anak-anak kecil ini agar 'berkelakuan' baik dan juga turut sama bersolat.

Salam Ramadhan.


Bil 72/2011 Ganjaran Puasa Ramadhan

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata: Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku. Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk.

SELAMAT BERPUASA. SEMOGA MENDAPAT REDHA ALLAH.

Bil 71/2011 Bazar Ramadhan

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.


Semalam saya berkesempatan 'melawat' bazar Ramadhan bersama keluarga. Nampaknya dari setahun ke setahun, bazar Ramadhan semakin meriah dan semakin ramai yang mengambil kesempatan menambah rezeki dengan berniaga sambilan. Ini bersesuaian mafhum hadis (bukan hadis sahih) yang menyebut bahawa 9/10 dari rezeki datangnya dari perniagaan.

Bil 69/2011 Gambaran/Foto Pesta Nanas Sarikei

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Saya sempat berkunjung ke Pesta Nanas tersebut pada Sabtu 23 Julai yang lepas. Pada hemat saya sudah tentu banyak gerai yang akan menjual barangan berasaskan nanas, atau pelbagai variasi buah nanas kerana sekarang adalah musim nanas di sini. Sebaliknya apa yang saya dapati, tiada satu gerai pun yang menjual buah nanas atau barangan berasaskan nanas seperti jem nanas, kuih tat nanas dan sebagainya. Barangan yang dijual adalah seperti kain baju, permainan, perhiasan, termasuk juga barangan kraf.

Bil 68/2011 Sedikit Info Pesta Nanas Sarikei


Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.


Pesta Nanas Sarikei telah dilancarkan oleh YB Datuk David Teng Lung Chi pada 24 September 2005. Ia adalah bertujuan mempromosikan aktiviti-aktiviti pertanian dan ekonmi di Sarikei seterusnya mempromosi Sarikei sebagai sebuah destinasi pelancongan dan percutian yang menjurus kepada meningkatkan ekonomi penduduk tempatan.

Bil 67/2011 "Nanas Sarikei"


Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Pesta Nanas Sarikei Kembali Lagi. Bermula hari ini, dan kemuncaknya ialah pada 23 Julai (Sabtu)  di mana pengunjung dari luar Sarikei berpeluang datang (cuti hujung minggu).

Bil 66/2011 Bicara Al-Quran

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Teringat zaman kanak-kanak dan remaja, apabila tiba bulan Ramadhan, selain makanan yang enak semasa berbuka dan solat sunat tarawikh selepas isyak, saat yang ditunggu-tunggu ialah Musabaqah Tilawah al-Quran. 'Dulu-dulu' Malaysia merupakan 'juara' dalam mendendangkan  alunan al-Quran yang tiada taranya seantero dunia. Dan dulu-dulu juga kita akan diperdengarkan dengan bacaan peserta luar negara yang 'menimbulkan rasa belas' kita apabila mendengarnya. Tiada alunan tarannum selain suara yang 'tiada merdu'nya serta tajwidnya yang kurang memuaskan.

Bil 65/2011 Bicara Hati (Muhasabah)

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Ketika memandu pagi ini sempat juga mendengar (tak dapat nak menonton kerana perlu memberi lebih perhatian di jalanraya) satu slot kerohanian di TV1. Saya tak ingat tajuk. Tapi perkara yang menarik perhatian saya ialah realiti kehidupan kita umat manusia termasuklah umat Islam yang amat terdorong dan bermotivasi dalam meningkatkan taraf kehidupan didunia. Faktor yang disebut ialah 'kita' akan lebih cenderung untuk melihat mereka yang berada 'di atas' dan seterusnya berusaha dengan sedaya upaya untuk mencapai tahap yang sama atau lebih lagi. Contohnya, kalau sahabat handai kita memiliki rumah berkembar sementara kita hanya mendiami rumah teres, maka kita sentiasa berazam untuk memiliki rumah yang sama atau lebih hebat dari itu.

Sebaliknya dalam hal berkaitan ukhrawi / akhirat, kita lebih suka melihat kepada mereka yang berada 'di bawah'. Mereka tak pergi masjid, aku pergi. Mereka tak bersedekah, aku ada, Mereka mencuri, aku tidak. Dan pelbagai lagi kekurangan orang lain yang dilihat, menyebabkan kita rasa selesa dan berpahala besar serta berpeluang masuk syurga Allah.  Dan natijahnya kita kurang usaha untuk menambahbaik amal ibadat yang sedia ada.

Walhal, dalam keadaan yang lebih waras kita sepatutnya lebih berazam menambahbaik amal ibadat dengan memandang mereka yang 'di atas'. Ini akan memotivasikan dan memberi lebih semangat untuk kita berlumba-lumba melipatgandakan lagi ibadat kita.

Wallahu a'lam.

Bil 64/2011 Bicara Kehidupan

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

"Setiap dari kita sentiasa menempuh kejayaan".  Begitu ungkapan rakan saya dalam 'sembang pagi', pagi ini.

Contoh yang diberi mudah sahaja. Kejayaan paling besar apabila bangun pagi, kita dah berjaya bangun dari tidur dan tidak mati (belum ajal). Diikuti dengan kejayaan ke dua iaitu bangun dari tempat tidur (katil dsb) menuju ke bilik air (buang air, gosok gigi, mandi, ambil wuduk) dan seterusnya berjaya menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim dengan menunaikan solat, menyembah yang Maha Esa.

Seterusnya berjaya pula sampai ke tempat kerja dalam keadaan selamat. Dan sepanjang hari ini insyaAllah akan berjaya menunaikan tugas dan tanggungjawab di tempat kerja, demi rezeki yang halal. Kesimpulannya kita sentiasa dikelilingi oleh kejayaan demi kejayaan. Tetapi lumrah manusia, kita sentiasa melihat kepada kegagalan apabila memberi nisbah kejayaan hanya kepada perkara-perkara utama dalam karier dan kehidupan.

Sebagai contoh, minggu mendatang kami akan mengadakan majlis khas bagi penerima anugerah perkhidmatan cemerlang (APC). Saya tak tersenarai. Rakan saya ini juga tak tersenarai. Apakah ini bermaksud kami telah gagal. Dari aspek APC, kalau nak sangat menterjemahkan kegagalan, maka saya dan beliau telah gagal. Tetapi apakah itu sahaja tujuan dan matlamat kita dalam menunaikan tugas dan tanggungjawab sebagai anggota perkhidmatan awam? Kenapa tidak melihat kepada betapa banyak kejayaan yang telah kita alami dan kecapi dalam kehidupan kita. 

SEMOGA KITA TERUS BAHAGIA DENGAN KEJAYAAN-KEJAYAAN YANG DIKECAPI...

Bil 63/2011 Bicara Al-Hijrah

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Syukur Alhamdulillah, berkesempatan 'update' blog P&P malam ini. Pagi esok rutin seperti biasa akan diulangi lagi. Seawal 6.10 pagi telah meluncur di jalanraya, kadang-kadang 'sesak' dan kadangkala lengang, 'menghantar' anak-anak. Menghala ke SMK memakan masa dalam 15 minit, berpatah balik menuju ke 'nurseri' dan tadika memakan masa dalam 15 minit juga. Meneruskan lagi perjalanan ke SK memakan masa 10 minit. Dari SK ke tempat kerja memakan masa 30 hingga 40 minit bergantung kepada keadaan trafik. Itu cerita di pagi hari...

Pagi ini (Ahad) sempat juga menonton Astro Al-Hijrah, satu saluran baharu yang bercorak kerohanian dan dakwah. Alhamdulillah. Dalam kelas ibadat (kalau saya tidak sila) pagi ini membicarakan berkaitan iktikad dan keislaman. Dalam satu 'klips' yang dipertontonkan, saya sedikit keliru kenapa satu 'babak' luar negara berkaitan 'pengislaman' dipertontonkan. Pada saya kesimpulannya ialah lafaz pengislaman itu menggunakan 3 kalimah syahadah iaitu syahadat tiada tuhan selain Allah, syahadah nabi Muhamad pesuruh/rasul Allah, dan tambahan syahadah saidatina Aisyah...

Setahu saya hanya 2 kalimah syahadah iaitu persaksian kita (muslim) bahawa tiada tuhan yang disembah selain Allah, dan persaksian bahawa nabi Muhamad adalah pesuruh/rasul Allah. Sepatutnya situasi yang agak mengelirukan ini tidak ditayangkan kepada kita di Malaysia yang berpegang dengan Mazhab Assyafie. Dan sesungguhnya ke empat-empat mazhab juga tidak mengajar 3 kalimah syahadah. Dan kalau mahu ditayangkan juga, perlulah diberi penerangan agar penonton 'jelas' dengan apa yang diperlihatkan itu.

Sekadar perkongsian dan mengharapkan pandangan balas dari rakan-rakan yang lebih arif dalam hal ini.

Bil 62/2011 Bicara Tentang Taat

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Mutaakhir ini isu berkaitan taat dan ketaatan yang menjadi perbualan dan perdebatan ialah ketaatan seorang isteri terhadap suami. Bahkan 'kita' juga sering mendengar ungkapan bahawa "syurga isteri itu ditelapak kaki suami", selain "syurga di telapak kaki ibu" bagi seorang anak.

Isu yang timbul apabila seseorang mengeluarkan kenyataan bahawa seorang isteri hendaklah memberi layanan kelas pertama kepada suami. Tetapi apa yang dimusykilkan ialah seolah-olah kehidupan berpasangan itu tidak lain hanya "kepuasan seks" semata-mata, apabila disarankan seorang isteri melayan nafsu seks suami sebagaimana perlakuan seorang atau mungkin juga beberapa orang pelacur kelas atasan melayan seorang atau beberapa orang lelaki.

Lebih musykil lagi apabila dikatakan bahawa layanan kelas pertama ala-ala pelacur kelas atasan ini perlu dipraktiskan kerana dibimbangi para suami akan beralih arah atau bertukar angin memuaskan nafsu dengan perempuan simpanan, main 'kayu tiga' atau mencari pelacur (kelas atasan).

Terbayang dalam minda saya bahawa para lelaki dan para suami di bumi negara Islam sederhana Malaysia ini, begitu goyah iman mereka. Masakan tidak, hanya kerana layanan nafsu seks yang mungkin gagal mencapai piawai pelacur kelas atasan, maka mereka sanggup 'makan luar' dan mendekati maksiat. 'Tolol' sangatkah para suami ini tadi. Atau 'hebat' sangatkah mereka sehingga sanggup berbuat dosa besar semata-mata kerana nafsu seks.

Kehidupan yang bahagia secara teorinya ialah dengan menunaikan segala tanggungjawab masing-masing, baik isteri mahupun suami, dengan sebaik-baik dan seadanya. Selain itu kehidupan hendaklah dipandu oleh iman, berdasarkan al-quran dan hadis nabi. Taati Allah dan Rasul saw, wujudkan ketaqwaan dan keimanan, insyaAllah bahagia di dunia, bahagia juga di akhirat. Mafhum ayat al-quran ada menyatakan bahawa 'mereka' yang paling mulia di sisi Allah adalah sesiapa yang paling bertaqwa kepadaNya. Tiada pernyataan sama ada dalam al-quran atau dalam hadis nabi, bahawa yang paling mulia itu adalah yang kuat nafsu seks, atau paling pandai melayan nafsu seks...

Sekadar pandangan.

Bil 61/2011 Bicara Hari Bapa

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Ucapan Selamat Hari Bapa untuk semua bapa dan bakal bapa sekalian.

Sebenarnya saya sendiri juga tidak perihatin tentang Hari Bapa pada hari ini. Maklumat ini sampai ketika menonton TV sebentar tadi dan juga disebut dan diiklankan oleh DJ Radio Sarawak FM.

Memang ada 'pro' dan 'kontra' berkaitan meraikan hari-hari tertentu yang tidak disyariatkan dalam Islam ini. Ada yang setuju dan ada juga pandangan yang 'rigid' menyatakan bahawa ia perlu di'jauhi' kerana dibimbangi boleh membawa kepada 'khurafat'. Lagi pun menurut pandangan ini, bila-bila masa dan ketika kita boleh menghargai jasa dan pengorbanan seorang bapa, sama juga keadaannya dengan hari ibu.

Pada pandangan saya, sesuai dengan kesibukan yang tiada noktahnya, maka kesempatan seperti ini boleh 'mencipta' ruang bagi kita dan mereka yang mempunyai bapa, untuk menyatakan penghargaan dan terima kasih kepada para bapa sekalian. Yang pasti kita perlu hindari segala perkara yang syubhah dan yang boleh menimbulkan fitnah, dan jangan jadikan ia sesuatu yang amat 'serius' dan 'mesti'.

Salam ceria buat semua. Wassalam.

Bil 60/2011 Bicara Tentang Marah


Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Sifat marah adalah satu sifat mazmumah, yakni sifat tercela yang sewajarnya kita usahakan untuk dijauhi. Saya yakin semua kita tahu dan faham bahawa sifat marah tidak mendatangkan faedah atau keuntungan kepada sesiapa pun. Pun begitu ‘kita’ masih lagi suka atau terlanjur marah dalam kehidupan seharian.

Hanya kerana seorang murid yang tidak menyiapkan kerja rumah yang diberikan, seorang  guru mungkin boleh hilang ‘selera’ untuk  berkongsi ilmu,  sebaliknya menghabiskan masa yang diamanahkan itu untuk mengutuk, mengungkit atau menghina murid tadi. Itulah marah. Tidak cukup dengan  bukti lisan, sering juga kita terbaca di akhbar atau tertonton di TV3, nafsu amarah yang membawa kepada kecederaan dan ‘fobia’ dalam kalangan murid, di mana ‘guru’ ini sanggup meroton, sepak terajang  atau memukul dengan pembaris, selain membiarkan murid ini berdiri atas kerusi. PERISTIWA YANG HANYA BERLAKU SATU DALAM BANYAK RIBU, tetapi itulah yang nampak dan kelihatan di mata masyarakat. KERANA NILA SETITIK.... atau SEEKOR KERBAU...

Walaupun kita  bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah  juga orang lain. Tegurlah  dengan lemah lembut dan kasih sayang.

Maksud firman Allah dalam surah Ali Imran:
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa (ayat 133) Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik (ayat 134).


Bil 59/2011 Bicara Kereta

Assalamualaikum.
Salam sejahtera.


Teringat kepada pandangan seorang panel dalam rancangan berbentuk 'bicara agama', dalam tv, suatu ketika. Kalau ada rezeki lebih maka tidak salah bagi seseorang muslim itu memiliki dan seterusnya menggunakan kereta yang 'mewah' atau 'agak mewah'  untuk tujuan yang baik. Lebih-lebih lagi kalau digunakan untuk ke masjid atau surau, bukan untuk bermegah-megah atau menunjuk-nunjuk.

Tetapi kalau 'kemampuan' itu belum sampai tahap, maka lebih elok menggunakan apa jua kenderaan yang sesuai dan mampu milik, kerana dibimbangi nanti akan menjadi beban yang mana secara tidak langsung pula akan menjadikan 'kita' jauh dari masjid atau surau. Apatah lagi dalam keadaan mutaakhir ini, harga barang-barang keperluan semuanya naik. 

Baru-baru ini apabila lori pengangkut barang tidak lagi menikmati harga minyak diesel subsidi, rata-rata harga barang-barang telah naik sehingga 10 peratus (di tempat saya). Mutaakhir ini juga boleh dirasakan harga barang-barang keperluan meningkat setiap bulan. Walaupun harga hanya naik 10 sen atau 20 sen, tetapi impaknya amat besar. Saya tidak menafikan yang gaji saya juga naik setiap tahun, tetapi kenaikan tahunan itu seperti tidak berupaya menampung kenaikan harga barangan yang berlaku setiap bulan...

Berbalik kepada bab kereta. Nampaknya 'kelahiran' model kereta baharu sekarang ini semakin 'menjadi-jadi'. Bukan sahaja model luar negara, bahkan model buatan Malaysia seperti Proton dan Perodua juga tidak ketinggalan. Proton Saga yang dulunya hanya berkuasa 1.3, dalam beberapa hari yang lepas telah dinaiktaraf kepada 1.6 dengan harga mampu milik iaitu sekitar 48K sahaja. Dan khabarnya Perodua akan melancarkan MyVi generasi kedua pada minggu depan, dan maklumat berkaitan juga telah banyak dimuatnaik ke laman blog. Harga sekitar 50K sehingga 58K dengan kapasiti enjin 1.3 sahaja.

(MyVi generasi ke dua yang akan dilancarkan)
http://www.arenakereta.com/perodua-myvi-elegance-dengan-warna-ebony-black-dan-mystical-purple/

Orang seperti saya yang 'makan gaji' hanya mampu memasang angan-angan memiliki sama ada Proton atau Perodua sahaja. Itu pun kena fikir sehingga setahun. Bila Inspira dilancarkan pada penghujung tahun 2010 pun saya dah pasang angan-angan. Sekurang-kurangnya 1.8 CVT. Nampaknya sampai ke hari ini masih belum ada 'hitam-putih'nya. 

Walaubagaimanapun, saya 'tumpang' gembira dengan perkembangan rakan-rakan, sejak penghujung tahun 2010 dan yang terakhir sebulan yang lepas, kerana berjaya menukar dan memiliki kereta baharu jenama Honda dan Toyota.  Satu Honda Accord 2.4, satu Honda Civic 2.0, dua Honda Civic 1.8, satu Toyota Estima 3.0, dan satu Toyota Wish 1.8. TAHNIAH buat rakan-rakan semua.

Bil 58/2011 Perihal Mentaati Allah, Rasul dan Pemerintah

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Satu satu daripada aturcara yang telah ditetapkan, selain bacaan Yasin dan doa selamat ialah sesi ceramah agama, sempena meraikan hari keputeraan baginda Yang Dipertuan Agong. Sekadar berkongsi sedikit info dari ceramah tersebut.

Ceramah yang diberikan berkisar/berpandu kepada ayat al-Quran dari surah an-Nisa' ayat 59 iaitu anjuran agar umat Islam mentaati Allah swt, Rasulullah saw.  serta pemimpin. Dalam konteks ini pemimpin yang dimaksudkan ialah Yang Dipertuan Agong Malaysia.

Susah sangatkah kita hendak menunjukkan dan membuktikan ketaatan kepada Allah sebagai Tuhan dan Rab, pentadbir dan pengurus sekalian alam? Habiskah duit dan segala harta benda kita kalau kita taat dan patuh kepada Allah? Matikah kita kalau kita mentaatiNya? 

Persoalan ini ditimbulkan di sini memandangkan umat Islam mutaakhir ini nampak seperti amat susah dan sukar sekali mentaati Allah swt, Tuhan Maha Pencipta, yang mencipta manusia itu sendiri, dari tiada kepada ada. Siapa pun kita, apa kedudukan kita, di manakah kita 100 tahun yang lampau? Sudah tentu jawapannya: Belum ada. Belum dilahirkan. Belum ada 'kedudukan' seperti sekarang. Nah! Siapakah yang 'mewujud'kan kita?

Mentaati Allah bukannya payah dan susah. Paling mudah, kita 'terjemahkan' sahaja Rukun Islam dan Rukun Iman dalam kehidupan seharian. Tak mungkin kita tidak tahu apakah Rukun Islam dan Rukun Iman tersebut. Kita di Malaysia amat bertuah kerana subjek Pendidikan Islam turut diajar di sekolah bermula dari Tahun Satu (saya dulu Darjah Satu) sehingga Tahun Enam, kemudian dari Tingkatan Satu sehinggalah Tingkatan Lima. Tak cukup dengan itu ada pula KAFA dan PAFA dan ada 'ujian' dan lulus.  Tak cukup lagi? Kita ada guru j-QAF yang menggalas tugas yang sama dengan para ustaz ustazah kita.

Berbalik kepada cara mentaati Allah, paling mudah kita mendirikan solat 5 waktu dalam sehari. Allah sendiri menjanjikan bahawa solat itu akan mencegah kita dari melakukan kemungkaran. Jika terelak dari kemungkaran, sudah tentu lebih mudah bagi kita mentaati Allah. Kepelikan yang berlaku ialah walaupun seseorang muslim itu bersolat, dia masih lagi terjebak dengan perkara mungkar dan maksiat. Maksudnya, ada sesuatu yang tidak kena dengan solatnya itu.

Marilah kita sama-sama muhasabah solat kita, sejauhmana kesempurnaannya. Sekadar peerkongsian, semoga ada manfaat.


Powered by Blogger