Bil 76/2011 Sikap dan Kebiasaan

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Kalau nampak anak bulan, maka umat Islam akan merayakan Aidil Fitri esok. Kalau tak nampak pun, jika kiraan hisabnya mencukupi, maka esok tetap raya. Graf jumlah jamaah untuk solat tarawikh malam tadi ada sedikit peningkatan, sebagai tanda mencari barakah terakhir Ramadhan masih diteruskan.

Dalam pemanduan 'balik kampung' dua hari lepas, saya nak kongsikan tentang sikap pemandu kita. Sebenarnya tak kira sama ada musim perayaan atau ketika 'tiada musim', sikap pemandu tidak jauh bezanya. Bagi yang 'bawa' kereta besar dan canggih serta laju, takkan nak bawa hanya 80 kmj. Kalau nak bawa 80 kmj, elok bawa 'kancil' sahaja. Dan saya secara peribadi sebenarnya tidak yakin bahawa dengan mengurangkan had laju di musim perayaan ini akan mengurangkan kejadian 'yang tidak diingini' dari berlaku. Kerana yang paling utama ialah sikap dan tanggungjawab. Walau di tambah kelajuan sekalipun, kalau sikap yang baik dan berhati-hati serta bertimbang rasa diamalkan, insyaAllah semuanya akan selamat.

Perjalanan 'balik kampung' saya dan pengguna jalanraya yang lain sedikit  terganggu dengan sikap beberapa pemandu yang memandu dengan 'cukup berhati-hati'.  Bayang anda terpaksa mengekori sebuah kereta yang 'sihat wal-afiat' dengan kelajuan di bawah 60 kmj di jalan yang lurus dan anda tiada peluang untuk 'memotong' kerana ada kenderaan dari hadapan. Bahkan sesekali ada peluang dan kereta tersebut pula dipandu dengan begitu cermat dengan roda kanan berada 'betul-betul' di atas garisan tengan jalan...

Selain dari kereta yang terlalu cermat, ada juga kereta yang mengharapkan 'kita menjaga' keselamatan mereka dengan memotong sesuka hati, tak kira di selekoh atau ada kenderaan dari arah bertentangan. Kalau nak kira 'nak cepat', semua orang nak cepat, tapi kenalah berhati-hati dan bertimbang rasa.

Perjalanan juga terganggu apabila dengan tiba-tiba ada sampah 'jatuh' dari kereta di hadapan. Lebih menyakitkan hati apabila pontong rokok juga 'jatuh' dari tingkap dan melantun di jalanraya. Sudah tentu pemandunya bukan muslim, atau juga muslim yang 'tidak larat' berpuasa. Dengan berat hati perjalanan diteruskan tanpa 'membrek' kerana bimbang di'sodok' dari belakang. Bimbang juga kerana 'takut' pontong rokok yang masih 'hidup' itu melantun dan melekat di bawah bonet dan akan mendatangkan 'kesusahan'.

Perjalan balik saya dan keluarga juga di'hidangkan' dengan 'kejadian depan mata' apabila sebuah lori 10 tayar cuba memotong sebuah lori lain lain dan akhirnya terpaksa 'membrek' dan menghala ke dalam longkang. Kejadian berlaku kurang 100 meter di hadapan. Alhamdulillah hanya lori itu sahaja yang terlibat. Seterusnya kami juga melalui  sebuah 'viva' yang melintang di seberang parit dengan penumpangnya menunggu bantuan ditepi jalan.

Semoga Allah menyelamatkan kita dari kejadian buruk sebegini. PANDU CERMAT JIWA SELAMAT. Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin dari saya sekeluarga.

4 Response to "Bil 76/2011 Sikap dan Kebiasaan"

  1. nahmy says:

    salam aidilfitri 1432H dr saya sekeluarga kpd cikgu sekeluarga. maaf zahir batin. stay ceria!

    paling celaka orang yg memandu kat lorong kecemasan...perangai macam ungka tak sunat

    azieazah says:

    Tahniah kepada diri sendiri kerana bersabar dan berhemah di jalanraya!

    Abd Razak says:

    Assalamualaikum...

    Selamat Hari Raya Aidil Fitri cikgu..
    Maaf andaikata ada silap dan salah..

Powered by Blogger