Bil 48/2011 Tol: Jambatan Lanang Sibu

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Menjelang pilihanraya Sarawak yang ke 10 pada 16.4.2011, salah satu isu yang menarik minat masyarakat di Sibu ialah 'pemansuhan' tol jambatan Lanang. Tidak dinafikan bahawa bayaran tol bagi melalui jambatan sejauh 1 km dari tebing ke tebing ini 'agak' mahal. Bagi 'mereka' yang berulang alik setiap hari, jika menggunakan kereka, perlu menyediakan RM6. Motosikal pula RM1 (ulang alik). Pilihan lain kalau tidak mahu mengeluarkan RM untuk tol ialah dengan melalui jambatan Durin. Boleh mengelakkan tol, tetapi penggunaan minyak kenderaan boleh jadi lebih mahal dari bayaran tol tersebut, di samping pembaziran masa lebih kurang sejam atau sejam setengah.
SIBU, 7 April (Bernama) -- Kerajaan Sarawak telah mengemukakan cadangan agar kerajaan persekutuan mengambil alih pengurusan Jambatan Lanang di sini dan menghapuskan bayaran tol di jambatan itu, kata Menteri Kewangan Kedua Sarawak Datuk Seri Wong Soon Koh. Beliau berkata Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi Sarawak masih menunggu maklum balas berhubung pengambilalihan jambatan itu daripada kumpulan Shin Yang yang membina dan menguruskan projek itu apabila ia disiapkan pada 2006.

"Ia akan mengambil sedikit masa memandang projek itu membabitkan berjuta-juta ringgit. Saya yakin kami boleh mendapatkan kerajaan persekutuan untuk mengambil alih Jambatan Lanang asalkan rakyat terus memberi mandat untuk kami memerintah," katanya.
(Petikan dari Bernama: http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=577088)

SIBU, 13 April (Bernama) — Kementerian Kerja Raya tidak mempunyai masalah untuk mengambil alih pengurusan Jambatan Upper Lanang yang menghubungkan Sibu dan kawasan sekitarnya jika diluluskan Jemaah Menteri, kata Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor. Beliau berkata kementerian itu telah meminta Jabatan Kerja Raya berbincang dengan kerajaan negeri Sarawak bagi menyelesaikan beberapa isu teknikal sebelum satu laporan lengkap dibentangkan kepada Jemaah Menteri untuk kelulusan.

Jambatan itu siap dibina syarikat swasta pada April 2006 yang diberikan konsesi selama 30 tahun bagi memungut tol daripada pengguna dengan kadar sehala 50 sen (motosikal) RM3 (kereta), RM5 (kenderaan pacuan empat roda) dan RM10 (lori). “Ini seperti isu pengurusan tol, bayaran kos serta penyerahan jalan kepada kerajaan persekutuan. Bagi pihak kementerian, tiada halangan dengan cadangan kerajaan negeri supaya kita ambil alih,” katanya.
(Petikan dari http://sarawakupdate.com/home/berita/kementerian-sedia-ambil-alih-jambatan-lanang/) 



3 Response to "Bil 48/2011 Tol: Jambatan Lanang Sibu"

  1. Assalamu'alaikum Cikgu Lai,

    Kena gunakan masa pilihanraya ini utk mendapat kebaikan yg dicurah oleh kerjaaan pusat. Kalau lepas pilihanraya kakak percaya tak akan terlaksana. Akan hanya jadi gimik je....

    Maiyah says:

    assalam..

    bgus le utk pnduduk.. time ni le nk mntak hehe

    ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    " Antara kau dan aku
    Blog ini sebagai pengantara”
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Jom Terjah entry terbaru ??
    pilihan motorsikal kupcai terbaik

    eeemmmmm barulah namanya rakyat didahulukan.... kesian penduduk kat sana hanya 1 km ajer tak lerr jauh mana

Powered by Blogger