Harimau Malaya vs Harimau Malaysia



Assalamualaikum.  Salam Sejahtera. 

Heboh kerana kebangkitan semula bolasepak negara, memesrakan kita dengan perkataan “Harimau Malaya” yang menjadi ikon, simbol dan logo bukan sahaja kepada FAM, tetapi juga PDRM, MAYBANK, PROTON dan juga lambang Malaysia atau Jata Negara sejak 1948. 

Ada peminat yang berkecil hati dengan penggunaan perkataan Harimau Malaya kerana ia tidak melambangkan 1Malaysia, dengan meminggirkan Sabah dan Sarawak, tanpa mengetahui bahawa ia merupakan nama khas yang tidak boleh diubah sewenang-wenangnya walau atas alasan semangat 1Malaysia. 

Sebenarnya Harimau Malaya adalah sejenis spesies harimau yang hanya terdapat di Semenanjung Malaysia dan tidak terdapat di Sabah dan Sarawak. Ia dikategorikan sebagai binatang di bawah perlindungan hidupan liar. Dianggarkan antara 600 dan 800 ekor saja yang masih tinggal di hutan Semenanjung dan boleh pupus dalam jangka panjang.
Pembantu Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Jahid Jahim, berkata ramai golongan belia di Sabah menghubungi beliau yang mengadu tersinggung dengan pihak media yang sering merujuk pasukan Malaysia dengan gelaran Harimau Malaya atau Singa Malaya.

"Saya lihat memang ada asas mereka berperasaan begitu kerana ia tidak melambangkan semangat 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

 "Sepatutnya perkataan Harimau Malaysia yang digunakan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
(http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BeliaSabahmahudigunakangelaranHarimauMalaysia_bukanHarimauMalaya/Article/) 31.12.2010
 
The Malayan tiger (Panthera tigris jacksoni, Malay: Harimau Belang), exclusively found in the southern part of the Malay Peninsula, until 2004 was not considered a subspecies in its own right. The new classification came about after a study by Luo S-J et al. from the Laboratory of Genomic Diversity, part of the U.S. National Cancer Institute.

Recent counts showed there are 600-800 Malayan tigers in the wild, making it the largest tiger population other than the Bengal and Indochinese tigers. It is, nevertheless, still an endangered sub-species.

The Malayan tiger, along with the Sumatran tiger, is perhaps the smallest subspecies of tiger. Its stripe pattern is similar to the Indochinese tiger but its size is closer to the Sumatran tigers with average weight of 120 kg for adult males and 100 kg for females. Male Malayan tigers measures around 237cm in length from head to tail and female.

Malayan tigress around 200cm in length. Malayan tigers prey on sambar deer, barking deer, wild boar and livestock. Tigers in Taman Negara also prey on sun bear. Whether their principal prey includes gaur and tapir is unknown. Tigers occur at very low densities 1.1-1.98 tigers per 100km² in the rainforest as a result of low prey densities, thus in order to maintain viable tiger populations of minimum of 6 breeding females, reserves need to be larger than 1000km². Biological/ecological research on the Malayan tiger is still in infancy. For example, information on dietary preference, morphological measurements, demographic parameters, social structure, communication, home range sizes, dispersal capabilities are all lacking.    
(http://www.roundbrothers.sg/malayan_tiger.htm)

Kadang-kadang kita terlalu taksub dalam penggunaan sesuatu perkataan sehingga semuanya perlu dikaitkan dengan 1Malaysia. Dan terkadang-kadang kita juga mudah berkecil hati tanpa tahu bahawa sesuatu itu merupakan sesuatu ketetapan yang telah diiktiraf umum. 

Terima kasih.

11 Response to "Harimau Malaya vs Harimau Malaysia"

  1. atuk says:

    Assalamualaikum Cikgu Lai

    apabila kita sebut malaya..
    Insyaallah orang akan terus ingat malaysia

    Wassalam

    ummu says:

    assalamualaikum tuan
    teringat dahulu arwah atuk menceritakan pengalaman zaman Malaya..sebagai askar.

    salam,

    setuju dengan pendapat cikgu lai.

    abu muaz says:

    salam kenal tuan.
    malaya perkataan yang mengambarkan kekuatan dan kegagahan.

    Abd Razak says:

    Assalamualaikum...

    Saya rasa Pasukan Bolasepak Malaysia tu cuma guna nama harimau malaya, tidak bermaksud nak meminggirkan kita sabah dan sarawak...

    Kata guru kamek mun nya perkara dunia iboh difikirkan gilak...

    assalamualaikum..sesuatu nama yang telah lama diterima pakai dan lama ia digunakan tak perlu hendak diperdebatkan..
    p/s: pas nie KTM Keretapi Tanah Melayu pun nak tukar Keretapi Tanah Malaysia ke?? hahahah

    nahmy says:

    salam. nasib baik tak pki nama 'harimau melayu'... klu tak semua kaum lain mengadu tak puas hati..apadarrrr..

    Welcome..Happy..New..Year
    ╔══╦══╗╔╦╗  
    ╚═╗║╔╗║║║║ 
    ╔═╝║║║║║║║ 
    ║╔═╣║║║║║║    
    ║╚═╣╚╝║║║║    
    ╚══╩══╝╚╩╝
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    kalau boleh hari-hari mau...Menang....

    Hari-hari mau hidup aman damai..
    Hari-hari mau hidup sejahtera...

    Admin P@P says:

    Waalaikumussalam.
    Assalamualaikum. Terima kasih atas pandangan yang dikongsi bersama.

    Kita sedar dan tahu bahawa Harimau Malaya adalah gelaran dan semangat yang kita tujukan kepada pasukan bola negara, merujuk kepada spesis harimau di negara kita sendiri.

    Walaupun ada kenyataan dari timbalan menteri bahawa kerajaan sedia mengkaji semula penggunaan perkataan tersebut dan mengubahnya, saya sendiri secara peribadi, tak bersetuju.

    Takkan semudah itu kita nak ubah nama spesis Harimau Malaya kepada Harimau Malaysia.

    Mungkinkah nanti KTM, M Melayu, diubah kepada KTSB, Keretapi Tanah Semua Bangsa, atau KT1M Keretapi Tanah 1Malaysia???

    Sekadar perkongsian pandangan.
    TQ rakan-rakan semua.

    Orang yg sibuk2 nak tukar nama malaya ke nama ntah hape2 ni adalah orang yg buta sejarah dan penyokong lalang pasukan negara... dulu waktu zaman kejatuhan bola negara tak de sape amik kisah malaya ke ape ke...

    Welcome..Happy..New..Year
    ╔══╦══╗╔╦╗  
    ╚═╗║╔╗║║║║ 
    ╔═╝║║║║║║║ 
    ║╔═╣║║║║║║    
    ║╚═╣╚╝║║║║    
    ╚══╩══╝╚╩╝
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Hakikatnya kita mmg duduk kat tanah malaya... bagi aku kekalkan aje Harimau Malaya...harimau tu tak ade hal lahhhh....

    yang lebih penting pasukan bola sepak tu kena berikan penekanan lebih ...sebab lepas ni banyak lagi tanggungjawab mengharumkan nama negara perlu di laksanakan...

Powered by Blogger