Bil 57/2011 Kaban Munuh Kaban

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Teringat lagu 'Kaban' yang bermaksud 'kawan' yang dinyanyikan oleh penyanyi Iban, Lerry Silas. Sedikit senikata lagunya seperti beriku:

Kaban, ngiga kaban..ati-ati milih kaban
mayuh kaban..ukai kaban

Kaban..makai kaban
ngunyah kaban
munuh kaban
nyayat kaban...
mayuh kaban..macham-macham

 
Lebih kurang terjemahannya ialah:

Kawan, mencari kawan.. berhati-hati kawan
ramai kawan yang bukan kawan

Kawan 'makan' kawan
mengunyah kawan
membunuh kawan
menghiris kawan
ramai kawan... macam-macam

Peristiwa tersebut baharu sahaja berlaku kepada saya sendiri. Demi mendapat perhatian dan mahu dipandang sebagai hero, tambahan selama ini pun memang bijak dan pandai 'menjolok', dan pihak 'itu' pun merasa sedap dijolok, maka hanya pandangan sebelah pihak yang betul. Saya anggap 'kaban', rupanya masing-masing ada misi untuk 'menuju puncak'. Yang 'non' saya boleh terima, tapi kalau seagama??? "Lu pikirlah sendiri".

Selamat menyambut Gawai, bukan untuk semua tapi untuk masyarakat Dayak seluruh Malaysia, terutama di Sarawak. Gawai tak boleh dipisahkan dari 'tuak', tapi bukan sesuatu yang pelik kalau masyarakat bukan Dayak yang beragama Islam juga 'menuak' dan mabuk-mabuk. 

Ingatlah ancaman dan tegahan Allah dalam al-Quran, berkaitan arak, judi, bertenung nasib.....

Selamat Bercuti.

7 Response to "Bil 57/2011 Kaban Munuh Kaban"

  1. Kakzakie says:

    Assalamualaikum cikgu,

    Rupa muka kelihatan seperti kita juga tapi hati dan perasaan jauh perbezaannya. Sukar utk mengerti erti seorg kawan sehingga kita boleh terpedaya.

    Begitu juga pegangan kelihatan seperti Islam tapi alpa akan ajaran yg patut diikuti.

    Sabar cikgu, ada hikmah disebalik kejadian. Allah melihat apa yg kawan itu lakukan...

    Abd Razak says:

    Assalamualaikum cikgu..

    Moga kitak sihat hendaknya...

    Pijak memijak itu seolah-olah macam perkara biasa dalam masyarakat sekali pun ianya seorang kawan yang rapat. Sik apalah cikgu, berpeganglah bahawa rezeki itu hanya atas kurniaan Allah Taala.

    Selamat bercuti..

    ckLah says:

    Kita kaban di blog ya cikgu...

    ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    " Antara kau dan aku
    Blog ini sebagai pengantara”
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Jom Terjah entry terbaru ??

    jumlah claim insuran kereta kemalangan

    KABAN, ngiga KABAN, ati ati, milih KABAN, mayuh KABAN, ukai KABAN, KABAN, makai KABAN KABAN, ngunyah KABAN KABAN, munuh KABAN KABAN, nyayat KABAN, ...

    kaban means friends...ada kat dalam Youtube.. Jaga jaga enti ngiga kaban ....lagu iban ke baru adai sik ka???...

    setuju,
    berhati-hati di mana sahaja.

    kena hati hati sokmo pasal kawan2 ni... pasal tuak tu, gua hari2 jamu mata tengok bangsa seagama gua togok mende tu kat pekan...

    nahmy says:

    berhati-hatilah cikgu. kawan makan kawan. kawan bunuh kawan...itulah permainan dunia. mereka mungkin boleh membunuh kita di dunia...tp dunia tak kekal lama. dan mereka pun akan 'mati' juga akhirnya.

Powered by Blogger