Bil 87/2012

Assalamualaikum.

Salam ukhuwwah buat rakan ‘bloggers’ sekalian. Sudah lama juga laman P@P tidak dikemaskinikan. Bulan Januari 2012 pun sudah hampir separuh berlalu. Selepas minggu depan akan ada lagi cuti umum sempena Tahun Baharu Cina. Pelajar-pelajar bukan dari keturunan cina juga turut sama-sama merasai keseronokan bercuti, dan mungkin cuti akan ditambah dengan ‘cuti berganti’.

Ada lagi perkara yang lebih menyeronokkan rakan saya semasa ‘sembang pagi’ hari ini. Gaji bulan Januari 2012 akan diterima dua kali iaitu pada 16 dan 31 haribulan. Lebih seronok lagi kalau ‘adjustment’ terhadap gaji itu dilakukan secara ‘merge’, maka kenaikan gaji setelah beralih kepada SBPA amat berbaloi. Itu kata mereka. Tapi gaji bukanlah segala-galanya. Kenaikan gaji merupakan ‘bonus’. Kenaikan umpama ‘durian runtuh’ juga ‘bonus’. Yang penting gaji yang masuk ke dalam akaun pada setiap bulan adalah gaji yang bersih dan halal. Maksudnya pekerjaan kita itu dilaksanakan dengan penuh ikhlas dan konsisten, tiada unsur ‘curi tulang’ sehingga timbul terminologi ‘makan gaji buta’.

“Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu mengikuti jejak langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang lagi nyata bagi kamu” (al-Baqarah: 168).

“Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik, dan bertaqwalah kepada Allah yang kepadaNya sahajalah kamu beriman”. (al-Maidah: 88)

Bagaimana mahu melaksanakan tugas supaya konsisten dan bersemangat. Salah satu ‘tip’ yang saya kutip dari rancangan agama di TV ialah dengan kita meletakkan sasaran. (Sasaran bukanlah sekadar azam baharu di tahun baharu, kerana bila tiba hujung tahun, maka azam yang sama akan di’panjangkan’ ke tahun berikutnya). Sekurang-kurangnya apabila ada sasaran, maka kita akan konsisten dalam usaha kita untuk mencapai matlamat dan insyaAllah akan timbul rasa seronok bekerja. Apabila seronok bekerja, maka ikhlas akan datang dengan sendirinya. Di sini nanti barulah ada rasa seronok setiap kali ‘cucuk dinding’ dan persoalan angka gaji tidak menjadi perkara utama. Kadang-kadang ada orang yang angkanya jauh lebih besar dari kita, selepas dua minggu tarikh gaji, sudah sesak nafas. Barakah memainkan peranannya di sini. Untuk itu bekerjalah dengan jujur dan amanah, ditambah dengan niat yang betul.

Selamat Tahun Baharu 2012.
Admin P@P.

1 Response to "Bil 87/2012"

  1. atuk says:

    Assalamualaikum P@P

    lama saya tak kemari

    Insyaallah
    gaji kita drp halal lagi baik

Powered by Blogger